Damorove

Damorove
Damorove

keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Joulun tunnelmointia

Aamulla herätessä on outo tunne, viimeinen luukku avataan kalenterista, Lumiukko tulee telkkarista, klo 12 laitetaan kanavaksi TV1: on jouluaatto. Joulu on jotenkin toisaalta ihana perinne, vaikka onkin aikamoista kulutusjuhlaa nykyään. Minulla ei muutamaan vuoteen ollut kunnon joulufiilistä, mutta tänä vuonna se tuli yllättävän aikaisin. Maanantaina oli kesy 9,5h työpäivä, jonka jälkeen isä koukkasi minut Tampereelta kyytiin ja ajoin kotiin sen hieman päälle 4h. Tämmöisen puserruksen jälkeen oli hyvä jäädä 4vko lomalle!

Ainoa ''harmi'' oli se, että siskoni ei ollut tänä jouluna jokaista yötä täällä naureskelemassa minun kanssani, mutta tämä ei haitannut, erilainen joulu tänä vuonna ja näemme kuitenkin joulupäivänä. Meidän perinne on aika perus: ruoka, lahjat, hetki lepoa, hautausmaa, sauna ja lisää lepiä. Plus jokaiseen noihin väleihin voisi lisätä ''suklaata''.. Tekee hyvää treenille vetää tuota sokerin ja rasvan ihanaa sekoitusta, joka on kuin huumetta aivoille ja myrkkyä kropalle. Onneksi vain nämä pari päivää.

Täällä on lunta!
Meillä on ollut ihan jo siitä asti, kun siskoni ja minä oltiin pieniä, perinteenä  aattoaamun lahja. Lapsena saimme yleensä jonkun barbie -nuken tai vastaavaa, minkä avulla viihdytimme itseämme ruokailuun tai jopa pukin tuloon asti.

Nooo äiti on ihana eikä ole katkaissut tätä perinnettä vieläkään: tänään sain aattoaamun lahjana KORVALÄPÄT. Nämä olivat itseasiassa toivelistalla, mutten ihan tällaisia odottanut. Olen silti sitä mieltä, että nuo näyttää vähän pöhköiltä, mutta hei, mikäs minä olen? Ainakin minulla on tarpeeksi hyvä itsetunto, että kehtaan pitää noita korvaläppiä, sitäpaitsi ne on aika söpöt kun pitempään katsoo!

... Kaverin tokaisu tähän kuvaan oli ''Prinsessa Leia''...






Aamulla halusin hieman ulos ennen syömistä, kuitenkaan ei huvittanut kotipihaa kauemmas lähteä. Minua alkoi lapsettaa hieman ja päätin tehdä lumilyhdyn. Aina olen niistä tykännyt joten miksipäs ei. Lyhdystä tuli aika suurpiirteinen, mutta olenkin herkkä taiteilijasielu ja aika suurpiirteinen, joten tekele on minun näköinen. Illalla komistus näyttikin tältä.











Kävimme hieman jälkeen viiden hautausmaalla. Minun oli aivan pakko ottaa muutama kuva sieltäkin, ihan vain siksi, että näky oli todella upea.


Toisessa kuvassa on tällainen ''monumentti'', joka on siis tarkoitettu niille, joiden hauta on jossakin kauempana. Paikka näytti upealta ja minullakin sattuu olemaan läheisten hautoja muualla, joten paikka on aika koskettava. Joskus minun oli vaikea käydä hautausmaalla, koska paikka on erittäin koskettava, ainakin minulle. Nykyään osaan ajatella asiaa hieman eri tavalla, mutta silti siellä tulee hieman haikea, mutta samalla todella levollinen olo.


Meillä on aina ollut hieman erilaisia ja ''perinteisistä'' poikkeavia juttuja, muulloinkin kuin jouluna. No tässäpä meidän joulukuusi! Mielestäni kuusi on ovela ja yksinkertaisuudessaan jopa hieno! Oli äiti hommannut pienen tekokuusen meille myöskin, mutta tämä kuusi meillä on ollut useamman vuoden. Perintöä odotellessa.. Ei vaan, leikki leikkinä.


Loppuilta meni tosiaan ystäväni rasvan ja sokerin kanssa, jotka siis olivat mm Fazerinan, Geishan ja Da Capon muodoissa. Äiti oli löytänyt nostalgisen The Joulukalenterin DVD:n, jolle sitten yhdessä naureskelimme äitin ja isän kanssa. Vanhemmat painuivat petiin ja minä yökukkuja vielä jäin valvomaan. Saattaa olla että nostalgisoin lisää ja pelaan lapsuuden muistojen herättelyksi hieman Simssiä (vaikka se onkin Sims 3, eikä se perinteinen ykkönen..)


Tein kippoon oman sekoituksen kaikista konvehdeista. Sanoin äitille, että jos koko kipon tyhjennän karkeista, en syö enää yhtään mitään. No kippo ei tyhjentynyt... Muutamasta muusta kiposta suklaata kyllä hupeni..

Hieman tuli taas pitkä, mutta edelleen, lukekoo ken jaksaa. Oikein hyvää joulunaikaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti